21. februar 2024, kl. 12:04
Seneste robotteknologier, 3D-print og øvrige teknologiske fremskridt påvirker også smedefaget, der løbende udvikles, så medarbejdernes kompetencer afspejler tidens krav til uddannelsen.
Automatisering og digitalisering er blot et par af de emner, som Moos Bjerre A/S aktuelt har undersøgt for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, i en analyse, som har til formål at sikre, at smedeuddannelsen udvikler sig i takt med arbejdsmarkedets behov, fremhæver Industriens Uddannelser.
Men, ud over at rumme de seneste teknologiske landvindinger, og deres betydning for uddannelsen, når det gælder eneste robotteknologier, 3D-print og øvrige teknologiske fremskridt som kunstig intelligens, AI, så er det væsentligt for arbejdsmarkedets virksomheder, at de unge på uddannelsen også tilegner sig de klassiske smedefaglige kompetencer.
Dertil er der god ide i at præsentere lærlingene for svejserobotter, fiber- og CO2-laserskæremaskiner og CNC-kantpresser i uddannelsen.
Analysen viser også, at større virksomheder efterspørger medarbejderkompetencer knyttet til teknologiudvklingen og materialer, for eksempel inden for robothåndtering, seneste tilføjede legeringer og materialer med videre.
Størstedelen af lærlingene på smedeuddannelsen er tilfredse med uddannelsen forløb, herunder tidlig specialisering.
Se PDF-dokument med hele analysen ved at klikke på lænken her