3. december 2021, kl. 07:04
Næsten friktionsfri komponenter skal sikre motorer med væsentligt lavere energiforbrug, fremhæver det tyske Fraunhofer-institut.
Hvis supersmøreteknologi blev anvendt konsekvent i motorer og transmissioner i biler, busser og lastbiler samt i generel maskinteknik, kunne den globale CO2-udledning falde med flere hundrede millioner tons om året.
Endvidere ville slidskader, vedligeholdelse- og smøremiddelomkostninger også blive væsentligt reduceret.
Det fremhæver forsker ved Fraunhofer IWS-institut i Dresden, der uddyber, at teknologiske fremskridt, især med ekstremt smørende kulstofbelægninger, er på vej til endeligt at gøre muligt næsten fuldstændigt at eliminere friktion i tribologiske systemer.
Partnerne i projektet, der er døbt Prometheus og modtager offentlig støtte fra den tyske stat, inkluderer BMW, MAN, MTU, Fuchs Schmierstoffe, VTD Vakuumtechnik Dresden og TU Dresden.
De skal nærmere bestemt undersøge et koncept, hvor der tilføjes stoffer som molybdæn eller bor til lavfriktions Diamor-motorbelægninger.
I motoren kombineres elementerne kemisk med særlige smøremiddelmolekyler, der derefter skaber ultrasmørende grænseflader under drift.
Sammenlignet med aktuelle løsninger forventes brugen heraf at sænke friktionen i motorer med cirka 50 procent.
Forskergruppen vurderer, at motorer med lavere friktion alt i alt kan spare op til to terawatt-timers energi og dermed omkring 520 kilotons CO2 årligt bare i Tyskland. Det svarer nogenlunde til den energi, der forbruges af 800.000 to-personers husstande på et år.
De første ultrasmørende Prometheus-motorer forventes at drive serieproducerede køretøjer i 2025, konstateres det.