Teknovation Logo
robot

 
  • Injektoren, som er en slags dyse, er aktuelt udviklet, og testes på en lastbilsmotor i Teknologisk Instituts motorlaboratorium. (Foto: Teknologisk Institut)

26. oktober 2021, kl. 08:10 

Teknologiudvikling er nøglen til CO2-neutral skibsfart

En udvikling af teknologien til 4-takts-skibsmotorer giver håb for, at eksisterende skibe kan sejle på metanol og ammoniak i fremtiden og dermed blive CO2-neutrale, fremhæver projektleder Lars Overgaard, Teknologisk Institut.


Skibsfarten står overfor et stigende pres for at reducere det klimamæssige fodaftryk. Branchen har forpligtet sig til at reducere CO2 med 50 procent i 2050. I samme takt forventes verdenshandlen og dermed transport på skibe at stige. Metanol eller ammoniak som brændstof kan bane vejen til at nå de ambitiøse mål.

"Anvendelse af grøn metanol reducerer CO2-udledningen med ca. 70 procent og er derfor et attraktivt brændstof. Det er samtidig et tilgængeligt brændstof, som er let at transportere," siger projektleder Lars Overgaard, Teknologisk Institut.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Projektet Injektorteknologi til grønne brændstoffer i 4-takts-skibsmotorer, der er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil tage udfordringen op. Missionen er at udvikle en teknologi, som gør det muligt for både eksisterende og nye skibe at sejle på metanol. Sekundært undersøges mulighederne også for ammoniak.

"Udfordringen med metanol er at få brændstoffet til at tænde. Derfor skal vi udvikle en injektor, som sprøjter en mindre mængde diesel ind først, som sikrer tænding og derefter metanol," forklarer Lars Overgaard.

MAN Energy Solutions, der deltager som motorproducent, ønsker at være på forkant med behov for CO2-neutrale brændstoffer:

"Vi oplever stor interesse for alternative brændstoffer. Efter projektet håber vi at stå med en prototype, som vi kan skalere op til egne motorstørrelser og dermed tilbyde en teknisk løsning til metanoldrift i både eksisterende og nye skibe," siger Finn Fjeldhøj, der er chef for MAN Energy Solutions, Holeby.

Kravene til injektorteknologien er, at der hurtigt skal kunne skiftes fra metanol til diesel i tilfælde af udfordringer med metanolforsyningen.

"Det er essentielt, at vi finder pålidelige løsninger, der sikrer stabil drift og strømforsyning på skibe," siger Finn Fjeldhøj.

I projektet vil ammoniak som brugbart maritimt brændstof også blive undersøgt.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik