26. marts 2020, kl. 07:16
Et konsortium har sat sig for at udvikle en løsning, så Danmarks første kommercielle satellitoperatør, Sternula, snart kan opsende den første ud af halvtreds satellitter til blandt andet iskort-information.
Et forskningsprojekt, der har fået navnet MARIOT (af Maritime IoT), skal demonstrere, at små satellitter i lav højde kan levere en billig dataforbindelse til maritime sikkerheds- og navigationstjenester også i ellers vanskelige farvande.
I første omgang vil MARIOT have fokus på arktiske behov, fordi udtyndingen af havisen omkring Nordpolen åbner for nye skibsruter, der kan spare skibene for mange tusinde kilometers sejlads i forhold til de traditionelle interkontinentale ruter.
Næste skridt vil være almindelige sikkerheds- og navigations-tjenester som f.eks. farvandsefterretninger og kystovervågning, mens systemet også på langt sigt vil kunne benyttes til forskellige industrielle tjenester- fx løbende overvågning af skibsmotorer og kritisk udstyr ombord.
Projektet baserer sig på VHF Data Exchange System, VDES, der er 2. generation af det, der kaldes AIS-standarden. AIS er et signal, der sendes via antenner, og det bruges i dag af mere end 200.000 skibe til at dele af data som position, kurs og fart mellem skibe og kystradio-stationer. AIS har dog en begrænset rækkevidde på maksimalt 30 sømil. VDES tilbyder en mere effektiv deling af mange flere typer af data, også via satellit.
Det er virksomhederne GateHouse, Space Inventor og Satlab, der skal udvikle de tekniske komponenter i projektet, mens Aalborg Universitet, AAU, vil bidrage med teknologi og viden på baggrund af deres mange opsendelser af såkaldte "Cubesats"(mini-satellitter) igennem de seneste 20 år.
DMI deltager med konkrete tjenester, som pt er under udvikling, og som i projektet skal tilpasses VDES-teknologien, så den kan modtages ude på skibene. Projektet ledes af den nyligt etablerede satellit-operatør Sternula.