Teknovation Logo
robot

 
  • Ud over Igus´ Iglidur-glidelejer i styring og affjedring, blev der benyttet printede lejer fremstillet af tribo-polymeren Iglidur I3 i afdækningsmekanismen til hurtig ind- og udgang. (Kilde: Covestro Sonnenwagen Aachen)

16. januar 2020, kl. 15:12 

Glidelejer til soldrevne racerbiler igennem ørkenen

Med hjælp fra Igus´ letvægtsglidelejer kørte Team Sonnenwagen fra Aachen sig til en sjetteplads i World Solar Challenge, der byder på 3.022 kilometer gennem en australsk ørken. 


Fra Darwin til Adelaide: er der 3.022 kilometer på tværs af den australske ørken. Deltagerne i World Solar Challenge havde præcis en uge til at tilbagelægge denne distance. Bilerne måtte kun være drevet ved solenergi.

Studenter fra hele verden udviklede diverse køretøjskoncepter til dette formål, og demonstrerede den store alsidighed i bæredygtige teknologier. En af deltagerne i dette års løb kom fra Aachen. Team Sonnenwagen deltog for anden gang i konkurrencen der afholdes hvert andet år og endte på en sjetteplads.

Det blev muligt i kraft af glidelejeteknologi fremstillet af tyske Igus´ Iglidur tribo-polymerer.

"Lejerne er uendeligt vigtige da de holder bilen sammen", siger Kersten Heckmann fra Team Sonnenwagen, og fortsætter:

"Hvis et leje svigter, er reparationen ekstremt tidskrævende. Desuden skal de anvendte lejer være slidstærke og have en lav vægt. For jo lettere den soldrevne bil er, jo mere effektivt kan den køres og dermed tilbagelægge en større distance".

Letvægts Iglidur-glidelejeteknologien findes mange steder i den soldrevne bil. Selvjusterende Igubal-boltsamlinger fremstillet af Iglidur J er anvendt i teleskopmekanismer på solafskærmning og i rattet. Samme materiale findes også i form af glidelejer i affjedringen af baghjulene og i styretøjet. En særlig fordel for styretøjets hængsler er, at der på afdækningslåsen også er glidelejer fremstillet af materialet Iglidur G.

Afdækningen på den soldrevne bil udgjorde en særlig udfordring for teamet. Føreren skulle være i stand til at åbne og lukke bilen selvstændigt ved indgang og udgang, hvilket var en af reglerne for konkurrencen. En svær opgave, da afdækningen er 5 meter lang, næsten en meter bred og vejer 25 kilogram med solceller. Hidtil var åbningen besværlig og krævede en høj kraft. Problemet lå i de tunge, udprintede lejer fremstillet af standard polymerer. Teamet afgav en hasteordre til Igus på 3D-printede lejer fremstillet af højtydende polymerer i form af Iglidur I3. Lasersinteringsmaterialet er kendetegnet ved en lav friktionskoefficient og, som alle Iglidur-materialer, er det modstandsdygtigt mod støv og snavs og derfor ideelt egnet til ørkenen, fremhæver Igus. 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik