Teknovation Logo
robot

 
  • VLEC-skibene er designet til at sejle på ethan, og Svanehøjs brændstofpumper skal sørge for at hente ethanen til motorerne op fra de kæmpemæssige membrantanke i skibets dyb, fortæller Svanehøj-salgsdirektør Hans Høyer Jensen.

20. maj 2019, kl. 11:21 

Samsung-ordre til Svanehøj

En af verdens største skibsbyggere, sydkoreanske Samsung Heavy Industries, køber nordjyske pumper til nye kæmpeskibe.


Pumpeproducenten Svanehøj høster nu gevinsten af flere års målrettet forarbejde, idet Svenstrup-virksomheden har sikret sig en ordre fra Samsung Heavy Industries på i alt 42 pumper til tre kommende kæmpeskibe – såkaldte Very Large Ethane Carriers, VLEC.

Skibene måler 230 meter i længden og 36,6 meter i bredden og skal bruges til at fragte flydende ethan fra USA til Kina. Det specielle er, at skibene er designet til at sejle på netop ethan, og det er Svanehøjs brændstofpumper, der skal sørge for at hente ethanen til motorerne op fra de kæmpemæssige membrantanke i skibets dyb.

"For mellem 3 og 4 år siden forudså vi, at der ville opstå nogle muligheder inden for dette område, fordi der internationalter skabt en efterspørgsel på ethan til fremstilling af plast. Sammen med vores franske samarbejdspartner, GTT, har vi arbejdet på at udvikle løsninger specifikt til disse VLEC-skibe, og det begynder vi at se resultaterne af nu," fortæller salgsdirektør Hans Høyer Jensen fra Svanehøj.

Svanehøj har tidligere leveret pumpesystemer til skibe, som transporterer ethan, men ikke til så store skibe som det er tilfældet her. Og når bestillingen tilmed kommer fra en af verdens største skibsbyggere, er det en ordre af væsentlig betydning for Svanehøjs position i markedet:

"Ordren er en markant anerkendelse af vores ekspertise og et stærkt signal om, at Svanehøj er en konkurrencedygtig leverandør af pumper til membrantanke i den helt store skala," pointerer Hans Høyer Jensen.

Foruden seks brændstofpumper skal Svanehøj levere 12 spraypumper til at holde temperaturen i tankenenede på de minus 94 grader, det kræves for at holde ethan flydende,samt 24lossepumper til at losse ethanen, når skibene lægger til kaj.Samtlige pumper skal fremstilles i Svenstrup til levering hos Samsung Heavy Industries i Sydkorea i første halvår 2020.

"Prognoser viser, at op mod hvert tredje skib i 2030 vil sejle på ethan eller naturgas. Så vi forventer helt klart, at mange flere vil begynde at kigge i vores retning, når der skal bygges skibe, som kan leve op til de nye krav. Det er potentielt et meget, meget stort marked for os, som vi allerede er i fuld gang med at levere til," siger Hans Høyer Jensen.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik