Teknovation Logo
robot

 
  • Når vi skal give børn teknologiforståelse, viser vores erfaringer, at det er vigtigt at gøre det abstrakte så konkret som muligt. At få de tekniske problemstillinger ned I en fysisk genstand, hvor børnene sammen kan udforske mulighederne, lyder det fra Bjarke Maigaard Pedersen.

22. marts 2019, kl. 13:48 

Leg skal skabe teknologiforståelse

Forskere ved Syddansk Universitet, SDU, arbejder på at udvikle pædagogiske redskaber, så de mindste bliver teknikbegejstrede og omfavner discipliner som kodning, sensorer og 3D-print, fremhæver universitetet.


Undervisningsministeriet er i gang med at rulle faget 'teknologiforståelse' ud på udvalgte folkeskoler i Danmark, der er et initiativ, som skal gøre børn mere interesserede i discipliner som kodning, sensorer og 3D-print.

Parallelt arbejder forskere ved Syddansk Universitet, SDU, på at udvikle pædagogiske redskaber, der skal være med til at fremme teknikbegejstringen som er meningen med faget.

Et konkret tiltag er en lille rullende robot, der fanger forbrydere, mens den siger "vov vov". Ved at sætte Legoklodser rigtigt sammen på en plade, kan børnene kode robotten til at køre derhen, hvor forbryderne gemmer sig.

Og det synes børn er sjovt, fremhæver ph.d.-studerende ved SDU Embodied Systems for Robotics and Learning, Bjarke Maigaard Pedersen:

"Da vi testede robotten kunne vi se, at pigerne engagerer sig i opgaven, når robotten får en personlighed og et mål. For eksempel en politihund, som jagter forbrydere. Drengene er tændte, når de får robotten i hånden," siger han.

Der er tale om robotten Bricko, som Bjarke Maigaard Pedersen har været med til at udvikle, og er et bud på et legetøj, der skal få kodning og programmering væk fra computerskærmen og ud i fingrene på børn helt ned til 1. og 3. klasse.

SDU-forskeren håber, at den legende tilgang til teknologi kan være med til at bryde det skisma, at selvom vi om få år vil mangle ingeniører, så planlægger kun 2,6 procent af de danske 15-årige en karriere inden for ingeniørarbejde.

Til sammenligning er det tal gennemsnitligt 6,9 procent for de resterende OECD-lande, viser tal fra Engineer the Future.

"Hvis vi skal have flere til at interessere sig for teknik og blive ingeniører, så handler det om, at vi skal vise de helt små børn, at teknik er spændende og sjovt, inden de fastlåses i forestillingen om, at det kun er for specielle matematiske genier," konstaterer Bjarke Maigaard Pedersen.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik