19. februar 2019, kl. 14:32
Det tyske Fraunhofer ICT-institut er sammen med Karlsruhe Institute Of Technology på banen med et elektromotordesign med et innovativt kølekoncept, der muliggør en letvægstkonstruktion med fiberforstærket plast som indkapslingsmateriale, fremhæves det.
Med et nyt elektromotordesign, hvor et innovativt kølekoncept i plast muligør, at fiberforstærket plast kan indkapsle konstruktionen, mener parterne bag - det tyske Fraunhofer ICT-institut og Karlsruhe Institute Of Technology - at de har et nyt bud på fremtidens motorer til elektriske kørekøjer.
Letvægtsegenskaben er endvidere ikke den eneste fordel ved det nye kølekoncept. Det øger nemlig også motorkraften og effektiviteten i forhold til aktuel State-Of-The-Art, fremhæves det.
Elektriske motorer har typisk en høj effektivitet på over 90 procent, hvilket betyder, at en høj andel af den elektriske energi omdannes til mekanisk energi. De resterende omkring 10 procent af elenergien går tabt i form af varme.
For at forhindre, at motoren overophedes, ledes varmen i statoren i dag typisk gennem et metalhus til en køleenhed fyldt med koldt vand.
I det tyske projekt har forskerholdet erstattet den runde metalwire med rektangulær flad wire, der kan vikles tættere i statoren, og dette skaber mere plads til kølekanalen ved siden af den flade wirevikling.
"I dette optimerede design kan varmetabene blive spredt gennem kølekanalen inde i statoren, hvilket eliminerer behovet for at transportere varmen gennem metalhuset til en ydre køleenhed. Faktisk behøver motoren ikke længere den traditionelle køleenhed med dette koncept. Det giver også andre fordele, herunder lavere termisk modstand og højere kontinuerlig effekt fra motoren," siger Franhofer ICT-forsker, Robert Maertens Maertens.
Derudover indeholder det nye design en rotorkøleløsning, der tillader rotorens varmetab at blive spredt direkte i motoren, påpeger han.
Endelig er designet af konstruktionen udformet, så det går at masseproducere enheden, fremhæves det, og det næste skridt bliver at afprøve motoren i virklighedstro omgivelser.