Teknovation Logo
robot

 
  • Ved hjælp af VR-teknologien kan elever få langt mere af den ”Hands on”-erfaring, der er så vigtig, når de er færdiguddannet, mener ingeniørdocent Claus Melvad ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet. Her ses spillet Craftio i brug. (Foto: Jesper Bruun)

21. september 2018, kl. 07:28 

Craftio dæmmer op for arbejdsskader

Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet kombinerer gamification og Virtual Reality i Craftio, der skal give tekniske gymnasier helt nye muligheder for undervisning i maskiner i alle størrelser.


”Fik jeg lige hovedet i maskinen der?” Sådan udbrød en industritekniker-elev, da han - som den første elev fra Aarhus Tech – prøvede kræfter med Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitets seneste læringsspil under udvikling, Craftio, på en demodag.

Han havde været lige lovlig nysgerrig på den virtuelle drejebænk, der formede sig foran hans øjne i VR-brillens lys, og derfor fik han mulighed for at opleve på egen virtuelle krop, hvornår man kommer for tæt på store maskiner: Der, hvor arbejdsulykkerne sker.

Har man først prøvet at komme galt af sted i spillet, er risikoen for, at man også gør det i virkeligheden mindre, forklarer lederen af projektet, ingeniørdocent ved Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet Claus Melvad:

”I starten af spillet gennemgår man en sikkerhedsintroduktion, og man lærer at navigere i spillet og tage sikkerhedssko og briller på. Vi har også lagt nogle handsker frem i spillet, men tager man dem på, får man vist en video, hvor det går grueligt galt: Handskerne sætter sig fast i maskinen, hænderne bliver revet af, og det er blod overalt. Så lærer eleven, at det skal man ikke gøre – hverken i spillet eller i virkeligheden.”

Spilprototypen af Craftio skal give eleverne på Aarhus Tech en forsmag på helt nye muligheder for at høste værdifuld erfaring med alskens store maskiner, længe før de overhovedet rammer jobmarkedet.

VR-teknologien kan give eleverne på de tekniske gymnasier en kæmpe fordel i en fremtid, hvor branchen står over for rekrutteringsmæssige udfordringer og værkstedspraktik står under økonomisk pres. Det mener uddannelseschef for afdelingen for byggeri og metal på Aarhus Tech Kenneth Sjøberg Wolff, der udtrykte stor begejstring under demonstrationen:

”Jeg kan se et stort læringspotentialet i teknologien. Det har stor betydning for vores elever, at de på denne måde får kendskab til faktorerne i den virkelige verden. I VR kan de træne parametrene sikkerhed, kvalitet, pris og produktionstid, uden det reelt koster noget på parametrene. Det ser jeg som et stærk indspark til den teori, vi normalt skal igennem, før vi går til maskinerne. Motivationsfaktoren er også superstærk i spillet. Tid, penge og kvalitet på produkterne kan jo lokke enhver til lige at spille en runde mere, for at skabe et bedre, dyrere produkt end den, man konkurrerer mod. Det giver en god ballast, som kan sættes i hurtig anvendelse i virkeligheden på den anden side af VR-brillen.”

Der er maskiner i alle størrelser - helt op til megastørrelser - i en virtuel verden, hvor man via gamification opnår nye færdigheder, kan ”låse” nye maskiner op, og på den måde nærmest ”leger sig” til reelle erfaringer og bliver fortrolig med maskinerne, inden man tager det hele med sig ud i virkeligheden.

Holdet bag Craftio søger nu finansiering til at realisere visionen.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik