Teknovation Logo
robot

 
  • Forsker Tobias Neuwirth justerer her opsætningen for nGI-neutronkilden ved Heinz Maier-Leibnitz (FRM II), der er en del af Münchens tekniske universitet.

21. oktober 2021, kl. 16:28 

Metoden der fanger de fleste fejl i 3D-metalprint

Forskere ved det tekniske universitet i München, TUM, har sammenlignet forskellige NDT-målemetoder til at opfange fejl i 3D-printede turbinekomponenter, og kåret den mest effektive metode.


Ved fremstilling af optimerede tubinekomponenter til eksempelvis fly og kraftværker sætter konventionelle produktionsprocesser bestemte grænser for, hvor meget der kan optimeres på konstruktionen.

Af den grund er industrien i stigende grad ved at gå over til 3D-metalprintprocesser for at producere komponenter, der kan omtimeres med mere komplekse, buede strukturer.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Et forskerhold fra det tekniske universitet i München (TUM) har i den forbindelse undersøgt de aktuelle metoder, der benyttes til at lokalisere defekter porer og huller inde i komponenter, der kan opstå under den typiske benyttede laser-3D-metalprintmetode.

Nærmere bestemt undersøgte forskerne NDT-metoderne aktiv infrarød termografi (aIRT), ultralydstest (UT), røntgencomputertomografi (CT) og Neutron Grating Interferometry (nGI).

I undersøgelsen opnåede den sidstnævnte metode, nGI, udført ved Heinz Maier-Leibnitz-forskningsneutronkilden (FRM II), den bedste fejldetektion, fremhæver universitet.

Ifølge ansvarlig ph.d.-studerende, Tobias Neuwirth, så demonstrerede nGI-netoden, at neutroner kan trænge dybt ind i materialet og give et billede af materialestrukturen i høj opløsning.

Særligt velegnet var metoden til nikkelbaserede legeringer, som er enormt vigtige for AM-fremstilling af strukturelle komponenter til eksempelvis aerospaceindustrien.

Alt i alt fremhæver de involverde forskere vigtigheden af testprocedurer, der ikke-destruktivt sikrer kvaliteten af 3D-printede komponenter. For disse procedurer afslører sandsynligheden for komponentsvigt under drift i applikationer til eksempelvis fly- og automobilindustrien, hvor 3D-metalprint i stigede grad benyttes, og hvor mennesker kan udsættes for fare ved nedbrud.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik