Teknovation Logo
robot

 
  • ASIMs kameraer kan også undersøge meteorer, der kommer ind i jordens atmosfære og vil kunne hjælpe med at finde ud af, hvor de lander, så de kan findes og undersøges. Den primære opgave for klimaobservatoriet ASIM er dog observere og fotografere store elektriske udladninger fra tordenskyer i rummet. Sidste år stod ESA-astronaut Andreas Mogensen for afsløringen af en 1:1-model af klimaobservatoriet hos teknologivirksomheden Terma. Foto: HASSE FERROLD (VIA DTU's hjemmeside).

19. marts 2018, kl. 14:03 

Stort dansk rumprojekt klar til SpaceX-opsendelse

Avanceret optisk visionkamerateknologi, udviklet i projektet ASIM med DTU Space i spidsen på den videnskabelige side og danske Terma som leder af den tekniske del af projektet, står til opsendelse den 2. april til den Internationale Rumstation, ISS, ved hjælp af Elon Musks SpaceX Falcon 9-raket. 


The Atmosphere-Space Interactions Monitor (ASIM) er en af Danmarks store rumprojekter og samtidigt et internationalt projekt under ESA. Missionen er anført af Danmark med DTU Space, og ud over Terma i spidsen for den tekniske del deltager institutioner og firmaer fra en række andre lande i projektet.

Ifølge DTU, så har danske eksperter i USA den seneste tid haft lange arbejdsdage og været på treholdsskift for at få gjort ASIM-projektet helt klar til at blive sendt i rummet den 2. april som planlagt.

Aktuelt er en stor milepæl nået med den instrument-pakken, der udgør ASIM, som blandt andet skal undersøge lyn fra rummet. den er nemlig kommet sikkert på plads i det Dragon-modul, der skal fragte udstyret op til Den Internationale Rumstation, ISS, med en Falcon 9-raket fra det private firma SpaceX med den amerikanske entreprenør og Tesla-ejer med mere, Elon Musk, i spidsen.

”Det har været nogle hektiske dage med nerverne på højkant herovre. Men nu er ASIM integreret i Dragon-modulet, og det er er testet succesfuldt og parat til at blive kørt ud til den hangar, hvor Falcon 9 klargøres til opsendelse,” fortæller projektleder for ASIM hos det danske firma Terma, Ole Hartnack, der har den tekniske ledelse af missionen, ifølge DTU.

Dragon-modulet er et selvstændigt rumfartøj, der bringer forsyninger og udstyr op til ISS. Det sidder øverst på den i alt 70 meter høje Falcon-raket. Fartøjet vender tilbage til jorden efter at have afleveret sin last.

Chefkonsulent og ingeniør på DTU Space, Per Lundahl Thomsen, har i årevis arbejdet med blandt andet den tekniske dele af projektet. Han ser frem til, at ASIM kommer afsted.

 "ASIM er en af Danmarks helt store rummissioner og faktisk det største ruminstrument, der hidtil er bygget herhjemme," fortæller han fra Florida.

"Det har taget mere end ti år at føre denne fantastiske idé ud i livet, og nu er vi næsten i mål. Over 100 engagerede eksperter fra Danmark, Norge, Polen, Spanien, Italien, Holland, Canada og USA har deltaget. Vi ser meget frem til at kunne høste de videnskabelige frugter af det store arbejde, der er lagt i udvikling design, opbygning og test af ASIM."

Instrumenter  i ASIM-projektet skal tage optiske, synlige billeder af lyn, tæller fotoner og måler røntgenstråling fra tordenvejr. Både den for øjet usynlige røntgenstråling og de fascinerende kæmpelyn, som slår ud i rummet i stedet for ned mod jorden, vil blive undersøgt langt mere præcist end hidtil.

Den viden, som udstyret skal være med til at etablere, håber foskerne vil give ny indsigt i lynenes anatomi, som kan hjælpe os til at udvikle bedre beskyttelse mod lynnedslag og nye teknologier, hvor elektriske udladninger indgår.

Herudover indsamler ASIM også data om vanddamp, skyer og aerosoler, som indgår i et komplekst samspil i forbindelse med tordenstorme og har indflydelse på jordens klima. Dermed får vi en bedre forståelse af, hvordan tordenstorme og relaterede fænomener kan have indflydelse på jordens klima, hvilket kan bidrage til bedre klimamodeller i fremtiden. 

Efter planen sættes Dragon-fartøjet sammen med Falcon 9-raketten cirka 4 dage før opsendelsen, som altså lige nu er fastsat til 2. april klokken 22.30 dansk tid. Udfordringer med vejr, teknik og sikkerhedsforhold kan dog føre til ændringer af tidsplanen, men de bliver færre, efterhånden som tidspunktet for opsendelse nærmer sig.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik