Teknovation Logo
robot

 
  • "Som virksomhed tager vi vores rolle som rådgivere og formidlere af viden seriøst. Vi forsøger vi at gøre op med bestemte myter om plast ved at udbrede viden på en letforståelig, visuelt appellerende måde, og vi inviterer blandt andre politikere og skoleklasser ind til dialog," siger Janni Langkjær Pedersen.

2. oktober 2019, kl. 07:02 

Blæser til kamp mod plastmyter

Virksomheden Superfos har skruet op for kommunikationen i arbejdet for at komme plastmyter til livs, fremhæver brancheorganisationen Plastindustrien.


Plast som materiale er jævnligt en del af den offentlige debat om aktuelle klima- og miljøudfordringer.

Divisional Sustainability Communication Manager hos Superfos, Janni Langkjær Pedersen, påpeger i den forbindelse over for Plastindustrien, at bekymringen og ivrigheden efter at finde løsninger på udfordringerne først og fremmest er ganske forståelig og ofte konstruktiv.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Samtidig mener hun dog, at handletrangen kan få negative konsekvenser for både klima og miljø, hvis ikke løsningerne findes på et oplyst grundlag frem for på baggrund af myter.

"Det er knapt så godt, ikke kun for os som virksomhed men for vores samfund, når plast som materiale dæmoniseres i stedet for, at fokus ligger mere generelt på bedre udnyttelse af ressourcer og håndtering af affald. For plast har rigtig mange positive egenskaber, der skal ses i forhold til eksempelvis minimering af CO2-aftryk og madspild," siger hun.

Særligt vigtigt er det at oplyse om plastmaterialets egenskaber netop nu, hvor det har en brændende platform. Derfor gør Superfos en proaktiv indsats for at dele information og fakta om bedre udnyttelse af ressourcer, genanvendelse og affaldshåndtering.

I regi af det tidligere moderselskab RPC Group er der udviklet film og infografik, som med tal og fakta understreger plastens positive egenskaber i et klima- og miljøperspektiv. Superfos har desuden udviklet en quiz, som kan findes på virksomhedens hjemmeside.

Endvidere har Superfos generelt et stort fokus på emballagedesign tilpasset den cirkulære økonomi, og virksomheden er i fuld gang med at implementere et Cirkulært Klassificeringsværktøj, som er udviklet af RPC Group Plc, påpeger hun.

"Klassificeringsværktøjet kan via karaktererne A-F hurtigt synliggøre for vores kunder, hvordan en emballage bedst designes – især med genanvendelse for øje," siger Janni Langkjær Pedersen, og tilføjer:

"Plast er en del af løsningen. Og det er vigtigt, at vi som samfund står sammen om, at det ikke er følelser men fakta, der får lov at bestemme handlingerne. Det ønsker vi at bidrage til."


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik