Teknovation Logo
robot

 
  • Efter konstruktion generes via ERP-systemet produktionsdata til de tre tilkoblede laserskærere i produktionen.

6. april 2020, kl. 10:38 

Hedema styrket af distanceledelse

Hos maskinfabrikken Hedema i Horsens har Covid-19-krisen ikke kun negative konsekvenser. De ændrede arbejdsforhold har ført til en mere effektiv produktion og masser af ændrede arbejdsformer, som virksomheden ønsker at tage med videre.


Omstændighederne omkring Covid-19-krisen har tvunget Hedema til at indføre ændringer i produktionen. Smittefaren har presset maskinfabrikken til at dele de 85 medarbejdere op i hold, der nu arbejder i treholdsskift, så der ikke er så mange medarbejdere samlet ad gangen. Også pauserne bliver holdt forskudt.

Samtidig er virksomheden blevet mere effektiv, forklarer administrerende direktør Kim Andersen, fordi maskinerne nu kører mere, end de plejer, og man får mere produktion igennem, med den samme bemanding. Det er noget, man har talt om i længere tid, men, krisen var det sidste skub. 

Det har således været en øjenåbner for virksomhedens ledelse at se, hvordan man kan skabe mere kapacitet i de perioder, hvor virksomheden har travlt ved at indføre treholdsskift i en periode. I stedet for at hyre yderligere midlertidig arbejdskraft ind, kan man klare sig med den eksisterende ressourcer. Og virksomheden står helt sikkert stærkere nu, fordi folk har prøvet det af, noterer Kim Andersen.

Den aktuelle situation drager naturligt også nytte af den styrkede digitalisering. Men succesen med omstillingen efter statsministerens indgreb skyldes primært opbakningen fra medarbejderne, lyder det fra den administrerende direktør.

Kim Andersen har oplevet, at de har været helt fantastiske til at omstille sig. Allerede fra dag ét meldte de sig selv til skifteholdene, og var klar til at tage hjem og møde ind igen senere.

For ham selv har der også været ændringer. Distanceledelse er en udfordring, der kræver lidt tilvænning, men han har noteret sig, at det virker.

Alle medarbejdere i administration, konstruktion og salg arbejder p.t. hjemmefra, og møder og kontakt foregår online, både mellem medarbejderne og ud til kunder.

Den ekstra tid, der måtte være, bruges til træning og opgradering af medarbejderne – alle tager ansvar og sørger for at få lavet de ting, de ellers er så let at skubbe foran sig, noterer Kim Andersen. 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik