Teknovation Logo
robot

 
  • "Hidtil havde vi troet, at martensit bliver dannet, hvor toghjulene rører og har kontakt med skinnen. Men på det undersøgte stykke skinne havde der ikke været nogen kontakt mellem hjul og skinne," siger teknisk systemansvarlig for skinnerne i Banedanmark, Carsten Jørn Rasmussen, ifølge DTU. Foto: Banedanmark via DTU.

16. april 2019, kl. 14:09 

Dansk viden om slibning kan ændre vedligehold i hele Europa

Aktuel viden genereret på DTU om slibning af jernbaneskinner i hovedhærdet stål kan ændre vedligeholdelsesprocedurer i hele Europa, konstaterer universitetet. Banedanmark fræser nu disse skinner i stedet for at slibe dem.


Jernbaneskinner af en hårdere type stål end tidligere, såkaldt hovedhærdet stål, blev efter ti års brug udfaset i 2010, da der opstod revner i stålet. I stedet gik den danske jernbaneoperatør tilbage til en ældre skinnetype, der er fremstillet af knap så hårdt stål.

Problemerne tegnede sig på et tidspunkt for 15 til 20 procent af Banedanmarks samlede skinnevedligeholdelsesudgifter. Det selvom sportypen kun udgjorde seks procent af at de danske togskinner. En række andre europæiske lande oplevede de samme fejl med uforholdsmæssigt store udgifter til vedligeholdelse til følge, konstaterer DTU.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Nu er forskere ved universitet kommet frem til viden de kan løse gåden om, hvorfor materialeproblemerne opstod. Nærmere bestemt mener de, at slibning har være en central årsag til det øgede antal fejl i de hovedhærdede skinner. Slibning af jernbaneskinner sker præventivt for at forlænge skinnernes levetid.

Under skinneslibningen fjernes omkring 1/10 millimeter af skinnen og dermed eventuelle små revner, før de når at vokse sig større. Processen sker med et slibetog, der har monteret runde slibesten under sig. Når toget kører frem, sliber stenene skinnerne. Slibningen medfører en høj varmedannelse på over 700 grader. Umiddelbart efter bliver stålet meget hurtigt nedkølet, da resten af skinnen og omgivelserne jo ikke er opvarmet.

Forskerne konstaterede gennem 3D-skanninger, at der ved slibemærkerne dannedes sprød martensit på overfladen, hvilket fører til initiering af små revner i skinneoverfalden. Den slibning, der hidtil havde været anset for at være en fordel og øge skinnens levetid ved at fjerne eventuelle små revner, viste sig altså at være for aggressiv og i stedet bidrage til at skabe revner, konstateres det.

Der er forsket massivt i området i mange europæiske lande for at finde en løsning på problemet, men det blev Danmark, der fandt årsagen til det store antal fejl i hovedhærdede jernbaneskinner, konstarer DTU. Den nye viden er offentliggjort i en videnskabelig artikel og præsenteret ved flere konferencer og møder.

Banedanmark, der stadig et større antal jerbaneskinner i hovedhærdet stål i brug, har nu valgt ikke at slibe de resterende af disse skinner. I stedet benyttes en fræseproces, samtidigt med at der arbejdes intensivt på at udvikle en anden og mindre aggressiv vedligeholdelsesmetode.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik