Teknovation Logo
robot

 
  • I undervisning skal eleverne arbejde problemorienteret med at finde konkrete løsninger på praktiske problemstillinger. Og det kan både være hverdagsproblematikker og større samfundsrelaterede udfordringer inden for eksempelvis klima, miljø eller sundhed.

23. maj 2017, kl. 07:01 

Fonde bag større skole-teknologisatsning

Med støtte fra Villum Fonden, Lundbeckfonden, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, samt Industriens Fond søsættes nu projektet ’Engineering i Skolen’.


Formålet er at danske børn og unge skal kunne følge med den hastige teknologiske udvikling, hvorfor det er afgørende, at de mestrer og kan forholde sig kritisk til naturfaglige og teknologiske problemstillinger.

Og i og med at Danmark i 2025 mangler formentlig i omegnen af 13.500 ingeniører og cand.scient’er, samt 30.000 teknisk faglærte, sigter projektet på at flere unge uddanner sig inden for naturvidenskab og teknologi på den lange bane, fremhæver parterne bag.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


I praksis består den bredtfavnende projektgruppe af deltagerne er Astra, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College, Engineer the future, en række danske virksomheder, Professionshøjskolen UCC, kommunerne i Lyngby-Taarbæk, Vejle, Horsens og Holstebro, samt ingeniøruddannelser, science centre og andre aktører inden for naturvidenskabsundervisning.

De skal konkret igangsætte en række delprojekter med henblik på at øge elevers interesse for naturfag og teknologi og give eleverne større indsigt i, hvordan teknologi og naturvidenskab anvendes til at løse konkrete udfordringer ude i industrien. 

Projektet skal ydermere give naturfagslærerne nye kompetencer i at undervise i teknologi og teknologiudvikling. Det sker blandt andet gennem udvikling af en engineering-didaktik, kurser for lærerne, samt udvikling af undervisningsmaterialer. 

Det er første gang, at et nationalt partnerskab inden for engineering og naturfagsundervisning samles om det fælles mål at udvikle en egentlig engineering-didaktik, konstateres det. 


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media