5. september 2024, kl. 09:36
250 små virksomheder fra Østersøregionen skal kickstarte deres internationale aktiviteter inden for de næste tre år, lyder ambitionen bag indsatsen BSR Go Abroad.
For mindre virksomheder kan det globale marked virke enormt og uoverskueligt, og internationalisering står ikke altid højest på to-do-listen. Men det vil den nye indsats BSR Go-abroad nu lave om på. Med Erhvervshus Sjælland i spidsen som projektleder og ansvarlig projektholder er ambitionen at hjælpe 250 små virksomheder fra Østersøregionen ud på det globale marked i løbet af tre år, fortæller Jimmy Faustin Andersen, der er projektleder i Erhvervshus Sjælland og på indsatsen:
“Det er misforstået, at det globale marked kun er for de store virksomheder. Selv mindre virksomhed med under ti ansatte – de såkaldte mikro-SMV'er – kan drage fordel af en international strategi, for eksempel gennem værdikædesamarbejder. Det er BSR Go-abroad sat i verden for at hjælpe små virksomheder med at opdage og realisere,” siger Jimmy Faustin Andersen.
Erhvervshus Sjælland vil hjælpe virksomhederne med blandt andet at stå stærkere på deres internationale ben ved at åbne deres øjne for markedspotentialer.
I BSR Go Abroad starter virksomhederne med at få en 360 graders screening af deres nuværende potentiale og udfordringer ved internationalisering. Ud fra den laves en konkret handlingsplan tilpasset den enkelte virksomhed.
Undervejs i forløbet får de desuden viden og værktøj via online-kurser med nogle af Danmarks førende eksporteksperter, adgang til netværk med både partnere og 250 internationale ligesindede ejerledere på tværs af Østersøen, match-making med samarbejdspartnere og kunder i de lande, der er med i projektet, og meget mere, fremhæves det om BSR Go Abroad-indsatsen, der netop er sat i søen og løber frem til sommeren 2027.