16. august 2022, kl. 09:46
Ved Sabro A/S nær Hornslet har man i kraft af en samlet digital løsning over de seneste år systematiseret maskinvedligehold og optimeret planlægningen heraf, hvilket har givet betydelige besparelser.
Sabro producerer støbegods, hovedsageligt til offshore- og subsea-industrierne, og implementerede for cirka to år siden en samlet digital løsning med henblik på at systematisere vedligehold af maskiner, og derved sikre den bedst mulige planlægning. Nu har virksomheden opgjort resultaterne deraf, og det viser sig at have medført markante besparelser på indkøb af reservedele, konstaterer firmaets produktionsleder Torben Andersen.
For at nå hertil blev der sammen med støberiets samarbejdspartner CBRE Intego udviklet en App-baseret løsning til at strukturere vedligeholdsopgaverne. Det har givet en markant besparelse på indkøb af reservedele samt højnet oppetiden betydeligt – og derudover har virksomheden nedbragt mængden af overarbejde og dyre følgevirkninger af nedetid.
"Vi benyttede os i mange år af gule post-its til at holde styr på vedligehold af maskiner, og når en maskine brød sammen, fik vi den repareret. Men det betød også, at det eksempelvis kunne gå i glemmebogen at få rengjort eller skiftet olie på en maskine – og den slags manglende vedligehold kan føre til, at maskinen potentielt set står stille i flere dage, mens reservedelene bliver hentet hjem," fortæller Torben Andersen, og fortsætter:
"Det er meget omkostningstungt at have produktionen til at stå stille og skulle købe nye reservedele fremfor at vedligeholde. Det er derfor vigtigt for os at have en smart løsning, hvor vi kan samle alle oplysninger om vedligehold og gøre det nemmere at planlægge vedligeholdsopgaverne for den enkelte".