17. april 2021, kl. 09:52
Nr. 4 - 2021 Den tyske luksusbilproducent Porsche tager nu forbrændingsmotoren i firmaets mest kraftfulde gadebil til næste niveau gennem 3D-metalprint af motorstemplerne. En sammenfletning af forskellige måleprocesser har gjort det muligt.
3D-metalprintteknologi i en årrække været anvendt af producenten af sportsvogne til prototypekonstruktion, konkurrence biler og fremstilling af reservedele til klassiske sportsvogne. Men, teknologien har hidtil ikke rigtig været moden til at indgå i fremstilling af bærende komponenter i serieproducerede biler.
Imidlertid er der sket en del i løbet af de seneste par år på 3D-metalprintfronten, og nu har tyske Porsche, der i dag er ejet af den ligeledes tyske automobilgigant Volkswagen, valgt for alvor at gøre brug af den avancerede produktionsteknologi.
Det sker oven i købet til fremstillingen af en vital komponent i flagskibsproduktet i gadebilssegmentet i form af motorstempler til modellen 911 GT2 RS.
Med 3D-metalprintede stempler er det, fremhæver Porsche, lykkedes at udvikle en ti procent lettere konstruktion (i forhold til traditionelt støbte), der desuden er de udstyret med et integreret lukket kølekredsløb, som umuligt kunne fremstilles med samme featuresvedkonventionelle metoder.
Men det er ikke bare selve 3D-metalprintmetoden og konstruktionen, der er nøglen til den innovative produktionsproces.
Centralt for fremgangsmåden har været et kontrolregime etableret med hjælp fra målespecialisten Zeiss, påpeges det.
For at være sikker på, at serieproduktionen lever op til automobilproducentens meget høje kvalitetskrav, har Porsche således implementeret en udgave af Zeiss patenterede AM-Control-koncept, der samler data fra alle målekilder og skaber et omfattende kvalitetsanalysebillede.
Læs hele den spændende artikel i onlineversionen af det aktuelle Teknovation - 4/2021 - ved at følge lænken her