Teknovation Logo
robot

 
  • Det 3D-metalprintede emne i titanium sammen med aluminiumemnet, der skal erstattes på et F-22 Raptor jagerfly, under depotreparation ved Hill Air Force Base, Utah. Yderligere fem 3D-metalprintede komponenter fremstillet i Offentligt-/Privat-partnerskaber, OPP, til flyet, står aktuelt i kø til at blive afprøvet, og mange flere er i kikkerten, fremhæves det.

22. januar 2019, kl. 07:02 

Første 3D-metalprintede emne på F22-jagerfly

Det amerikanske luftvåben U.S. Air Force annoncerer, at de for første gang har installeret et 3D-metalprintet emne på et operationelt F-22 Raptor-jagerfly.


Ifølge U.S. Air Force 574th Aircraft Maintenance Sqaudron, der er ansvarlig for installationer, så vil den den senest fremstillede 3D-metalprintede komponent, der er et beslag lavet af titanium, ikke korrodere og kan bestilles hurtigere og fremstilles til lavere omkostninger end et konventionelt fremstillet emne i aluminium.

Brugen af 3D-print er ikke nyt i sig selv, uddybes det, og tjenesten har rutinemæssigt været brugt i ældre fly, hvor reservedele har være ude af produktion på grund af eksempelvis produktionsforældelse.

3D-print er dog nu blevet mere udbredt i luftvåbenets forsyningskæde, ikke mindst når det kommer til femte generationens jagerfly.

En af de sværeste opgaver med F-22-modellen er den den lille flådestørrelse, hvorfor tilgængeligheden af reservedele til at understøtte flyet er udfrodret, hvilket gør brug af 3D-metalprint fordelagtigt, påpeges det.

Beslaget fremstilles med en Powder Bed Fusion-proces, der anvender en laser til at bygge emnet lag for lag med titaniumpulver. Et nyt emne kan bestilles og leveres til installation så hurtigt som tre dage.

Emnet erstatter en korrosionsudsat aluminiumkomponent i flyets cockpit, som udskiftes 80 procent af tiden under vedligeholdelse.

"Vi måtte henvende os til engineeringafdelingen for at få printmodellen ændret, og vi skulle også igennem stresstest for at sikre, at emnet kunne modstå de belastninger, der ville opstå, hvilket dog ikke så meget, da der er tale om en sekundær komponent på flyet," siger Lockheed Martin Modifications-manager, Robert Blind.

Beslaget overvåges i første omgang under drift og inspiceres, når flyet vender tilbage til vedligehold. Endelig er der planer om at validere mange flere 3D-metalprintede reservedele for fremtiden, konstateres det.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik