Teknovation Logo
robot

 
  • I takt med at bilproducenter ændrer materialetyper i bilerjess chassis og karosseri, skal sammenføjningsmetoderne tilpasses, fremhæver Migatronic.

21. januar 2019, kl. 15:12 

Tilpasset løsning til autobranchen

Migatronics ansvarlige har aktuelt indsamlet de vigtigste tendenser inden for svejsning i autobranchen, og anbefaler løsninger tilpasset udviklingen inden for materialer og seneste lodde- og svejsemetoder.


I takt med at automobilproducenterne gør deres biler mere kollisionssikre og lettere, så de kan køre længere på literen, ændres også parametrene for lodde- og svejsemetoder ved reparation, fastslår Migatronic-produktchef Torben Henriksen:

"En moderne bil består af flere forskellige ståltyper, som hver især skal bearbejdes på den mest hensigtsmæssige måde. Temperaturen, som materialet bliver varmet op til under bearbejdningen, er altafgørende: for høj temperatur svækker stålets styrke, mens for lav temperatur ikke sammenføjer materialet optimalt. Begge scenarier gør bilen mindre sikker at køre i efter endt reparation," fortæller Torben Henriksen.

Aktuelt anvendes mere højstyrkestål i stadig tyndere plader til fremstilling af for eksempel rammer, karosseridele, styrkebærende dele og kollisionsbeskyttelsesbjælker.

"Når pladesmeden svejser eller MIG-lodder i det tynde højstyrkestål, opvarmes materialet. Hvis temperaturen under bearbejdningen kommer på højde med stålets fremstillingstemperatur, svækkes stålets styrke. Derfor gælder det om at svejse med så lav en temperatur som muligt, men samtidig opnå optimal sammenføjning. Det ved bilproducenterne, hvordan man opnår. Derfor er det afgørende, at pladesmeden altid udfører reparationer i højstyrkestål efter anvisninger fra producenten," uddyber Torben Henriksen.

Bilproducenterne øger mængden af aluminium i deres biler. Aluminium er duktilt og har en lav vægt, hvilket gør, at materialet er populært i tyndplader til visse dele af et bilkarosseri. Reparation af aluminiumplader i biler skal oftest foretages med MIG-svejsning med puls, da det er en skånsom proces hvad angår opvarmning under bearbejdningen, anfører Torben Henriksen videre.

Et stigende antal bilproducenter stiller krav om at svejsemaskinerne, til at foretage reparationer på deres biler, skal have funktionen ’dobbeltpuls’, som er en udvidelse af almindelig pulssvejsning. Svejsemaskinen justerer automatisk Volt og Ampere og veksler mellem høj og lav strømstyrke. Færre Ampere betyder mindre varme. Det reducerer varmepåvirkningen og giver en stabil proces uden svejsesprøjt.

Tilsvarende kræver flere bilproducenter også, at visse reparationer i tyndplader af højstyrkestål, for eksempel A-, B- og C- stolper samt paneler, skal foretages med MIG-lodning med eller uden puls frem for med konventionel MIG-/MAG-svejsning. MIG-lodning har principielt ingen opblanding med grundmaterialet, så tilsatsmaterialet i stedet fungerer som en katodisk binding mellem grundmaterialet og tilsatsmaterialet.

Lodning er en mere skånsom bearbejdning af materialet, fordi temperaturen er væsentlig lavere end ved MIG-/MAG-svejsning. Processen skåner samtidig det rustbeskyttende zink- eller aluminiumlag på stålets bagside og bevarer stålets oprindelige styrkebedst muligt, anfører Torben Henriksen.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 

 
 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
F. 46139021
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik