
27. januar 2025, kl. 10:36
Ahlsell Danmark melder sig nu klar med en digital løsning, der hjælpe industrien med CO2-data på mere end 500.000 af firmaets produkter, hvor man i stigende grad har oplevet efterspørgsel, for at kunne leve op til lovgivning, rapporteringskrav og forventninger fra slutkunderne.
Det kan være både vanskeligt og tidskrævende at holde styr på CO2-data, og kravene til virksomheder bliver løbende skærpet. Men, nu lancerer Ahlsell Danmark en digital løsning, der kan blive en Gamechanger på området. Løsningen har fået navnet ClimateNavigator, og kan give brugerne overblik over CO2-aftrykket for alle de produkter, de køber hos Ahlsell, og bruge data i egen rapportering, fremhæver kommerciel direktør Christian Herbert, Ahlsell Danmark:
"Vores kunder bliver mødt med stigende lov- og rapporteringskrav og også forventninger fra deres kunder, som efterspørger klimadata på materialer. Derfor har vi udviklet en digital løsning, der giveraktører i byggebranchen og industrien et overblik over klimaaftrykket. Uanset om de handler i vores webshop, bestiller varer over telefonen eller bruger vores butikker, kan de trække en digital rapport over udledningerne fra de indkøbte produkter. Det kan ikke være lettere," siger Christian Herbert.
Annonce - artiklen fortsætter under banneret
Med data for et sortiment på over 500.000 varenumre, der altså nu er data på, udvides allerede foretagende initiativer ved Ahlsell, hvor man siden 2022 har stillet data til rådighed for sine kunder i form af såkaldte EPD’er, der er tredjepartsgodkendte, produktspecifikke data.
ClimateNavigator bygger ovenpå eksisterende data, og giver brugeren et overblik over påvirkningen fra de indkøbte produkter, ligesom man kan bruge data til bæredygtighedsrapportering. I takt med at Ahlsell får flere og flere EPD’er, bliver ClimateNavigator kun et endnu stærkere værktøj, understreges det videre.