Teknovation Logo






www.teknovation.dk > Nyheder
  • Cookies politik
  • English
 

Første transatlantiske flyvning på 100 procent SAF

  • I dag repræsenterer SAF mindre end 0,1 procent af den globale mængde flybrændstof, og brændstofstandarder tillader kun en 50 procent SAF-blanding i kommercielle jetmotorer. Flight100 vil bevise, at udfordringen med at opskalere produktionen er politik og investeringer, og industri og regering skal bevæge sig hurtigt for at skabe en blomstrende britisk SAF-industri.

28. november 2023, kl. 16:44 

Virgin Atlantic har foretaget dét, der betegnes som verdens første ruteflyvning fra London Heathrow til New York JFK med brændstof der kun bestod af Sustainable Aviation Fuel, SAF, meddeler flyselskabet.


Til turen, døbt Flight100, blev der anvendt en Boeing 787 med Rolls-Royce Trent 1000-motorer, og dermed er det bevist, at Sustainable Aviation Fuel, SAF, er en sikker drop-in-erstatning for fossilt flybrændstof og den eneste levedygtige løsning på mellemlang sigt til dekarbonisering af langdistanceflyvning, fremhæver parterne.

Bag initiativet stod ud over Virgin Atlantic et konsortium med deltagere fra Boeing, Rolls-Royce, Imperial College London, University of Sheffield, ICF og Rocky Mountain Institute, i samarbejde med det britiske Department for Transport.

Annonce - artiklen fortsætter under banneret


Ifølge Virgin Atlantic var den benyttede SAF fremstillet af affaldsprodukter, der leverer CO2-emissionsbesparelser på op til 70 rocent i livscyklussen, mens det fungerer teknisk som det traditionelle jetbrændstof, det erstatter.

Nærmere bestemt er brændstoffet fremstillet af 88 procent HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) leveret af AirBP og 12 procent SAK (Synthetic Aromatic Kerosene) leveret af Virent, et datterselskab af Marathon Petroleum Corporation.

HEFA er lavet af affaldsfedt, mens SAK er fremstillet af plantesukker, mens resten af ​​planteproteiner, olie og fibre fortsætter ind i fødekæden.

SAK er nødvendig i 100 procent SAF-blandinger for at tilføre brændstoffet de nødvendige aromater til motorens funktion. 

For at opnå ambitionen om en helt CO2-udslipsfri luftfartsindustri i 2050 skal yderligere innovation og investeringer nu igangsættes for at maksimere SAF-volumen samt fortsætte den forskning og udvikling, der er nødvendig for at bringe endnu bedre nul-emissionsfly på markedet, konstaterer parterne.


  • Del denne artikel på Facebook
  • Del denne artikel på Twitter
  • Del denne artikel på LinkedIn

 



 

 

 
 
 
 
Teknovation
 
 
Teknovation ApS
Sydvestvej 110, 1
2600 Glostrup
T. 46139000
M. info@teknovation.dk
CVR Nr. 28680392

 
Copyright © Teknovation ApS
All Rights Reserved.
CMS: Scalar Media

Persondata- og cookiepolitik