www.teknovation.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Se vores cookies-politik >>
24. september 2020, kl. 15:14
VELUX Gruppen har arbejdet med cobots i syv år. I forbindelse med deltagelsen i MADE giver firmaets Technology Contributor, Sigurd Lazic Villumsen, nu tre råd på området.
VELUX Group er en af de produktionsvirksomheder herhjemme, der har gode erfaringer med brugen af cobots, blandt andet gennem MADE.
Virksomheden, der producerer og sælger ovenlysvinduer, lystunneller og ovenlyskupler samt tilbehør til samme, har i øjeblikket 11 cobots i produktionen efter i syv år at have arbejdet med robotteknologien.
”Kvalitet er ekstremt vigtigt for os. Det første, vi gør, er at skære et hul i kundens tag, så alt skal spille, ellers kommer der vand på gulvet. Vi arbejder med mange forskellige nye teknologier, og her er cobots en af dem,” siger Technology Contributor i VELUX Group, Sigurd Lazic Villumsen.
Med de mange års erfaring, har virksomheden fået en del viden om, hvordan man høster gevinsten af de samarbejdende robotter, påpeger han.
”Vi har måske håndteret teknologien uhensigtsmæssigt tidligere, da flere af vores cobots blev implementeret bag hegn. For at blive klogere på brugen af cobots, tog vi fat i vores kollegaer og netværk og modtog 40 forslag til pilotprojekter. Dem bearbejdede vi og delte op i kategorier for, hvor det giver mening at implementere cobots eller en traditionel robot. Vi arbejder med forskellige grader af interaktion,” siger han, fortsætter med tre gode råd til virksomheder, der ønsker at prøve kræfter med cobots.
For det første skal cobots anvendes 'kollaborativt', da det er vigtigt at benytte teknologierne der, hvor de har deres relevans og kan skabe værdi.
For det andet er sikkerhed er noget af det allervigtigste. Det skal tænkes det ind fra starten, og så er det ekstremt vigtigt at se på applikationen, Altså, hvad det er for værktøj, robotten skal benytte, og hvilke emner skal håndteres. Det hele skal samles i én sikkerhedsvurdering.
Det tredje og sidste handler om at søge inspiration både eksternt og internt. Ekstern inspiration kan opnås ved at besøge virksomheder med videre. Samtidig skal der også søges intern viden, især hvis det er en stor virksomhed, hvor der kan være gemte kompetencer på området, konstaterer han