www.teknovation.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Se vores cookies-politik >>
30. september 2021, kl. 12:34
Mange arbejdsulykker bliver ikke anmeldt. Men, det skal ulykkerne - både for medarbejderens skyld og for at forebygge ulykker i fremtiden, fremhæver Arbejdstilsynet, som derfor introducerer kampagnen ”Gør det nu – anmeld arbejdsulykker”.
En skæreskade, en forstuvet ankel eller akut psykisk chok. Det er nogle af de ulykker, der kan ske på arbejdspladsen. Desværre bliver mange af disse ulykker aldrig anmeldt, viser en undersøgelse fra Arbejdstilsynet, som derfor lancerer en kampagne, der skal være med til at sikre, at langt flere ulykker anmeldes.
”Jeg er glad for, at vi sætter fokus på vigtigheden af at anmelde arbejdsulykker. Det gør vi for medarbejdernes skyld og for alle vi andre. Anmeldelserne styrker nemlig forebyggelsesindsatsen. Det gør denne kampagne opmærksom på,” fortæller direktør Sine Frederiksen, Arbejdstilsynet.
Kampagens budskab er, at alle anmeldepligtige arbejdsulykker skal anmeldes. Det er der to grunde til. Det sikrer medarbejderne bedst muligt, hvis de skal have erstatning, og det styrker det forebyggende arbejde.
For at forebygge arbejdsulykker og skabe et mere sikkert arbejdsmiljø er det vigtigt at have viden om, hvad der er årsag til både ulykker og nærved-ulykker. Denne viden opnås bedst ved, at alle ulykker anmeldes.
Der er en del myter forbundet med at anmelde arbejdsulykker, som kan være skyld i, at mange ikke anmeldes. Myterne går blandt andet på, at ulykker, hvor medarbejderen selv kunne have forhindret ulykken, ikke skal anmeldes, samt at ulykker skal være alvorlige, før der er grund til at anmelde dem.
Men, det er ikke sandt. Arbejdsulykker skal anmeldes – også de ulykker, som kunne være undgået. Hvis du som arbejdsgiver er i tvivl, er det altid bedst at anmelde ulykken, fastslår Arbejdstilsynet.